מכתב למורה שחווה קשיים בעבודה

תמונה של מכתב ועליו רשום "מכתב למורה שחווה קשיים בעבודה".

מורה יקרה,

במהלך 30-40 שנות קריירה עובדים חווים עליות וירידות, הצלחות וכישלונות. זו תופעה שכיחה שמתרחשת בכל המקצועות. גם בהוראה. אם כך, באיזה מצב את נמצאת כעת? האם את מרוצה מעבודתך, מגיעה להישגים וזוכה לאהדת התלמידים, הצוות וההנהלה? ואולי את נמצאת בשפל מקצועי ומחכה שיום הלימודים כבר יסתיים ובקרוב תגיע חופשה. יש סיבות רבות לקשיים מקצועיים – גופניים, נפשיים, חברתיים ומקצועיים. אני מצרף שאלות שיעזרו לך למפות את הגורמים האפשריים לקשיים האלה.

גופנית ובריאותית

  • האם את סובלת מתשישות כרונית, כאבי ראש וקשיי שינה?
  • האם יש לך תופעות (או מחלות) כרוניות כגון אלרגיות, לחץ דם גבוה?
  • האם עברת בעיית בריאות משמעותית בשנה האחרונה?
  • האם את לוקחת תרופות שמשפיעות על התפקוד היומיומי שלך?
  • ובצד החיובי – האם מקפידה על מנוחה, אכילה מתאימה ופעילות גופנית סדירה?

גורמים נפשיים

  • האם את חשה לעתים קרובות בעבודה שעמום, עוינות, חוסר בטחון וחוסר אונים?
  • האם לעתים קרובות את 'נאטמת', חשה מותשת ו'ריקה'?
  • האם את חווה מידה רבה של חרדה ודיכאון?
  • האם במהלך השנה האחרונה חווית אירוע משמעותי בחייך (כגון משבר משפחתי או פיננסי, מחלה ומוות של אדם קרוב, גירושין)?
  • ובצד החיובי – האם דואגת לטיפוח יחסים חמים במשפחה ובסביבה החברתית שלך, האם יש לך תחומי עניין ופעילויות נוספות מחוץ למשפחה ולבית הספר? האם את נוהגת להתייעץ עם אנשי מקצוע, עמיתים או קרובי משפחה על הקשיים שלך?

גורמים חברתיים

  • האם את מרגישה בדידות במקום העבודה?
  • האם לפעמים 'מדלגים' עליך, שוכחים את נוכחותך, לא מזמינים אותך לאירועים חברתיים?
  • האם את חשה לפעמים סימני דחיה מצד המנהל וחברות בצוות?
  • האם את חשה שאין לך עם מי להתייעץ במקום העבודה?
  • ובצד החיובי – האם את יוזמת פעולות כדי לטפח יחסים ולהתקבל בתוך הצוות?

גורמים מקצועיים

  • האם את חשה שיש פער גדול בין המאמצים שאת משקיעה לתוצאות שאת מקבלת (למשל ציונים נמוכים של התלמידים, בעיות משמעת)?
  • האם את מקבלת שבחים או משובים לא מפרגנים?
  • האם את חווה שחיקה נפשית בעבודה?
  • האם קיבלת בשלוש השנים האחרונות קידום מקצועי או תפקיד חדש?
  • האם 'נשארת מאחור' ולא אימצת שיטות ההוראה וטכנולוגיות חדשות?
  • האם הקריירה שלך תקועה ואת מרגישה שבחרת במקצוע הלא-נכון?
  • ובצד החיובי – האם את יוזמת פעולות כדי לטפח יחסים ולהתקבל בתוך הצוות?
  • ובצד החיובי –  האם בתקופה האחרונה השתלמת בתחום חדש? האם את מתפתחות תחומי התמחות חדשים? האם את מתייעצת עם המנהלת ומקבלת הדרכה?

את השאלון הזה פיתחתי בעבודת הדוקטורט שלי. המחקר התמקד בקשיים מקצועיים של מורים והדרכים לסייע להם. בוודאי שמת לב שבשאלון הזה לא מוזכרים גורמים 'חיצוניים' – מנהל דורסני, 'כיתה קשה', צוות מורים תחרותי ומנוכר והורים תובעניים. אני יודע שסביבת העבודה יכולה להיות קשה ולא מפרגנת. לרוב גם קשה מאד לשנות אותה. אני מאמין שהדרך להתמודד עם קשיים מקצועיים אישיים מתחילה 'מבפנים', מהיכרות אותנטית עם עצמנו ונכונות לעשות צעדים שישפרו את מצבנו. בפרקים הבאים אציע הסברים וכמה כיווני פעולה אפקטיביים. בכל מקרה, את מוזמנת להתייעץ אתי אילו צעדים עשויים לעזור.

בהצלחה,

פרופ' אליעזר יריב.