אודות מעטפ"ת

אודות מעטפ"ת

האתגר

האתגר

"כולנו רוצים לתת
רק מעטים יודעים איך…" (נתן זך)

 אחד מכל חמישה ילדים (בממוצע) חווה מצוקה רגשית וחברתיתלרוב הם מסתירים את הקשיים כדי לא להדאיג אותנו. ויש ילדים שמבטאים את הכאבים שלהם בהפרעות ובבעיות התנהגות. 

לצערנו, אין מספיק אנשי מקצוע שיוכלו לעזור להם. כדי לקבל אבחון או טיפול פסיכולוגי בשרות הציבורי צריך להמתין כחצי שנה גם השרות הייעוצי בבתי הספר ניתן למעטים. התופעה של "הפער הטיפולי" שוללת מהילדים שלנו את הזכות לקבל עזרה רגשית. 

 

 

הרעיון

הרעיון

"לתת בלי לרצות לקחת ולא מתוך הרגל…" (נתן זך)

♥ אנו מאמינים כי לכל ילד הזכות לקבל תמיכה רגשית.

♥ אנו מאמינים ביכולת של ההורים והמחנכות להעניק עזרה ולפתור בעיות אישיות של הילדים.

♥ אנו מאמינים שאפשר ללמד מורים והורים כיצד להבין את הילדים ולהשתמש בכלים שמפיגים מצוקות.

♥ הרעיון שלנו: פסיכולוגית חינוכית נותנת מעטפת מקצועית ומכשירה את המורים וההורים כדי שיעניקו מעטפת רגשית.

 

כדי להתמודד עם בעיית הפער הטיפולי נעזרתי במתכונת חדשנית שפיתח ארגון הבריאות העולמי בתוכנית מעטפ"ת – "החלפת משימה". ב"החלפת משימה" מכשירים אנשי המקצוע המעטים הפועלים במדינות העולם השלישי חברי קהילה, נשים וגברים שאין להם התנסות קודמת בטיפול רפואי או נפשי, לתת עזרה לנזקקים. תוכנית מעטפ"ת (מערך טיפול תומך) מבוססת על עבודת צוות של מורה/הורה ושל פסיכולוג חינוכי.

היתרונות

היתרונות

מעטפ"ת בבתי הספר:

  • התכנית מסייעת תלמידים עם צרכים מיוחדים, ניסיון מוצלח בטיפול תלמידים עם הפרעת קשב, לקויות למידה וקשיים רגשיים.
  • תכנית מעטפ"ת מאפשרת לאתר ולסייע להרבה יותר תלמידים עם בעיות רגשיות וחברתיות.
  • מאפשרת לערוך שינויים מרחיקי לכת במבנה של מערך בריאות הנפש בבתי הספר
  • התוכנית תתרום לשיפור באיכותם המקצועית של המורים.
  • תכנית מעטפ"ת מאושרת על ידי משרד החינוך ומשתתפת במאגר הגפ"ן מספרה 7675.

 

מעטפ"ת להורים:

  • התכנית מסייעת להורים לילדים עם צרכים מיוחדים.
  • ניסיון מוצלח בטיפול ילדים עם ADHD, לקויות למידה וקשיים רגשיים.
  • הכלים שההורים רוכשים ומיישמים במשפחה מתאימים למגוון של מצבים וקשיים.

 

"ההתערבות הקצרה הועילה מאד ליוסי[שם בדוי]. הוא למד לעצור, להתאפק, להתבונן מסביב במקום להגיב מיד. לפני ההתערבות הייתי דמות שקופה וכעת הוא סומך עלי ומזדהה איתי. הוא התחיל להפנים אותי, [מרגיש] שאני יכולה לעזור לו, שאני מבינה אותו. לדוגמה: כשאני ניגשת לעזור לילדים שהסתכסכו פתאום יוסי בא לעמוד לידי ועוזר במציאת פתרון. הוא נותן להם עצות איך להירגע."

התהליך

התהליך
  • לאחר שתבחרו צוות מוביל ותחליטו מי המורים ישתתפו בתוכנית, נקיים סדנא קצרה בת 4-5 מפגשים הסדנא מועברת על ידי אחת מהפסיכולוגיות החינוכיות שלנו ובה מתנסים בפרוטוקול ובכלים של התוכנית.
  • כל מורה תתבקש לבחור תלמיד או תלמידה עם קשים רגשיים וחברתיים שהיא רוצה לעזור לה. המורה תאסוף מידע על התלמיד-תצפיות, ראיונות עם ההורים והילד.
  • יתקיימו 3 פגישות בזום שבהן המורה תקבל הדרכה וליווי של פסיכולוגית חינוכית, ביחד הן יבנו את תוכנית ההתערבות. ההתערבות תימשך כחודשיים.יישמר הקשר עם ההורים ויתקיימו מפגשי מעקב וסיכום עם הפסיכולוגית.