הטבח האכזרי בעוטף עזה העיר אותנו מחלום מתוק אל סיוט של מלחמה על קיומה ועתידה של המדינה. המלחמה פגעה קשות בתפקוד של מוסדות המדינה, גם של מערכת החינוך. ילדים רבים, בהם כאלה עם מוגבלויות, נאלצו להישאר ימים ושבועות בבתיהם. בהתחלה הם כמעט לא למדו. ואחר כך החלו לימודים באופן מקוון, ממש כמו בתקופת מגפת הקורונה. הורים נאלצו להתמודד עם אתגרי המיגון בבית או במסגרת החינוכית והיעדר הסעות בטיחותיות. בהמשך רוב בתי הספר לחינוך מיוחד וכיתות החינוך המיוחד בבתי ספר הרגילים חזור לתפקד וכך גם מעונות היום השיקומיים לפעוטות עם מוגבלות עד גיל שלוש...
קרא עודלפני שמונה שנים עבדתי כפסיכולוג חינוכי בבית ספר יסודי. למרות העבודה הקשה של היועצת ושלי, התחדדה אצלי הרגשה שרוב התלמידים עם הקשיים הרגשיים נשארים ללא מענה מקצועי. מצב מתסכל.....
קרא עודבמסגרת מחקר לדוקטורט ראיינתי 40 מנהלי בתי ספר יסודיים. משום שכל ראיון נמשך שעה וחצי, השתדלתי לקבוע את המפגש לשעות הצהרים, כאשר הלימודים הסתיימו, ושקט השתרר בבית הספר. אבל אחת המנהלות העדיפה לקיים את השיחה בבוקר. חששתי. לפני שסגרה את דלת המשרד ביקשה מהמזכירה לא להעביר שיחות בשעה הקרובה. וכך, בשיחה עניינית וממוקדת הספקנו לכסות את כל הנושאים במסגרת הזמן שהיא קבעה. התרשמתי. אצל שאר המנהלים היו הסחות והתרחשויות לא מתוכננות. השיחות התארכו ואיכותן ירדה.
קרא עודעסוקים בהכנות לפתיחת השנה? כדאי שתשימו לב גם ל'חצר האחורית' של בית הספר. זה הזמן להחליט כיצד הצוות יטפל בתלמידים שאיש לא שם אליהם לב, שנכשלים או מפריעים; כיצד תעזרו למורים המדשדשים שמסתירים קשיים וכמהים ליד מכוונת; איך תשגיחו על אותם אזורים בבית הספר שמתרחשים בהם מעשים לא רצויים.
קרא עודעוד מקרה של אובדנות
בשבועות האחרונים שלחו כמה מתבגרים יד בנפשם. כולם חשו כאב רגשי נורא
שאותו רצו להפסיק בכל מחיר; כולם השאירו אחריהם אנשים מרוסקים, שמעתה
ינסו למצוא פשר למעשה הנורא ולשקם את חייהם. אני מצרף רשימת סימני אזהרה להתנהגות אובדנית שמתפרסמת באתר של השירות הפסיכולוגי ייעוצי (שפ"י) של משרד החינוך.
קרא עודמנהלים? יועצות? רכזי הכלה?
בואו לקחת חלק בערב חשיפה של תכנית מעטפ"ת- מערך טפול תומך
בהנחיית פרופ' אליעזר יריב
לא מנהלים? שתפו כדי שעוד מנהלים ואנשי חינוך ייראו...
קרא עודלפני כמה שנים ערכה סטודנטית שלי מחקר על ניהול כיתה. מהתצפיות שלה התברר שבממוצע התרחשה מדי דקה הפרעה משמעותית, כזו שמשכה את תשומת הלב של כולם וגם עצרה את השיעור לזמן קצר. הערה קולנית של מורה או תלמיד, טריקת דלת, אמבולנס שצופר בכביש הסמוך, תלמיד שנכנס לכיתה לבקש משהו.
קרא עודלתלמידים ולמורות יש נקודות מבט שונות, לעתים מנוגדות. כדי לבדוק את ההבדלים האלה עקבתי לפני כמה שנים אחר סכסוכים שהתרחשו בכיתה ואחר כך שוחחתי עם הילדים והמורות על מה שקרה. למשל, מקרה של ילדה שלא מזמן נולד לה אח. היא מרבה לאחר לגן, תמיד מסתובבת עם הבעת פנים כועסת. בוקר אחד הילדה איחרה וגם הפריעה במפגש והגננת כעסה עליה.
קרא עוד"יומו של המורה קצר בשעות, אבל ארוך בדקות" מציינת אמרה חכמה. הוראה, ובעצם כל מפגש עם קהל, הנו חוויה אינטנסיבית מאוד. במהלך השיעור את נבחנת מרגע לרגע, הופעתך חייבת להיות מהוקצעת ומקצועית. אם שמת לב שהמוכנות לקויה כדאי לתקן במהירות. לנוחיותך צרפתי כמה המלצות לשפור מהיר שיכין אותך לשיעור. ארגנתי אותן במתכנות של ראשי-תיבות – אהב"ה.
קרא עוד