ללמד ילדים עם מוגבלות בתקופת מלחמה

קשת בענן

מבוא

הטבח האכזרי בעוטף עזה העיר אותנו מחלום מתוק אל סיוט של מלחמה על קיומה ועתידה של המדינה. המלחמה פגעה קשות בתפקוד של מוסדות המדינה, גם של מערכת החינוך. ילדים רבים, בהם כאלה עם מוגבלויות, נאלצו להישאר ימים ושבועות בבתיהם. בהתחלה הם כמעט לא למדו. ואחר כך החלו לימודים באופן מקוון, ממש כמו בתקופת מגפת הקורונה. הורים נאלצו להתמודד עם אתגרי המיגון בבית או במסגרת החינוכית והיעדר הסעות בטיחותיות. בהמשך רוב בתי הספר לחינוך מיוחד וכיתות החינוך המיוחד בבתי ספר הרגילים חזור לתפקד וכך גם מעונות היום השיקומיים לפעוטות עם מוגבלות עד גיל שלוש. עם זאת, כ 125 אלף אנשים, ובהם ילדים רבים, נאלצו להתפנות מאזורי הגבול בדרום ובצפון הארץ (ליאור, 2023)[i]. הם שוהים בבתי מלון, ללא תשתית קהילתית וחינוכית ראויה, רובם לומדים בבתי הספר של הישובים המארחים. למעשה לא קיים מידע מלא על היקף אוכלוסיית הילדים והנוער בקרב המפונים והמתפנים, וכמה מתוכם ילדים ונוער עם מוגבלות (רבינוביץ' ווייסבלאי, 2023)[ii]. גם הגיוס של אנשי מילואים דילל את צוות המורים. מורה למתמטיקה בחטיבת ביניים ציינה שרוב המורים הגברים משרתים במילואים והיעדרם מלווה אצל בתלמידים בתחושה של חוסר יציבות ורפיון והמורות המחליפות מתקשות להתמודד עם ההפרעות[iii].

מדינות שעברו מלחמות, למשל כמו זו שמתרחשת באוקראינה, נאלצות לערוך שינויים מרחיקי לכת בתפקוד של מערכת החינוך (Korniush, 2022)[iv]. למעשה נחוץ לארגן מחדש את הלימודים, את בתי הספר וגם לתמוך במורים ובתלמידים. עבור אלה שנפגעו במלחמה, בסכסוך או עקירה בכפייה נחוץ לשנות מסלולי לימוד, לוודא שכל תלמיד זוכה להוראה מתאימה. כמו כן נחוצה הכשרה שיטתית למורים כדי להבטיח התארגנות חדשה בטוחה וחלקה מסביבה חינוכית פורמלית למצב החדש. למשל ארגון של שיעורים מקוונים ועיצוב חומרי הדרכה לעבודה סינכרונית בזמן מלחמה. בזמנים של מלחמה יש לקהילה וגם לתקשורת תפקיד בתמיכה בלמידה. בנוסף חיוני לתת תמיכה למורים בהתמודדות עם ההשפעה השלילית של טראומה עליהם ועל התלמידים.

הפרק הזה מסכם סדרת ראיונות שאני עורך עם מורים ברחבי הארץ בחודשים שלאחר המלחמה. אפתח בסקירה קצרה על השפעות המלחמה על הילדים, בעיקר בזיקה לתפקוד הלימודי. נמשיך במודל שמציע דרכים ערוצים מעשיים כיצד להירגע ולשפר את החוסן הנפשי; כיצד לעבד בכיתה את המצקות הרגשיות שילדים חווים במלחמה. נמשיך בהצעות לדרכים לארגן את הכיתה וללמד באותן שמותאם למצבם של התלמידים. נסיים בדיון קצר על תפקודם של המורים בתקופה הזו.  

היכנסו לקרוא בהרחבה >>


[i] ליאור, ג' (14.11.2023) יש 125 אלף מפונים ולאף משרד ממשלתי אין באמת מושג מי נמצא איפה. Ynet. https://www.ynet.co.il/economy/article/sjzl17b4t

[ii] רבינוביץ', מ' ווייסבלאי, א'. (19.11.2023). ילדים עם מוגבלות במלחמת 'חרבות ברזל'. הכנסת: מרכז המידע והמחקר.

[iii] נמסר על ידי אוראל דניאל

[iv] Korniush, H. (2022, September). Teaching and Supporting Higher Education Students Affected by War, Conflict, or Displacement: Changes to the ELT Classroom. In International Conference on Interactive Collaborative Learning (pp. 778-789). Cham: Springer International Publishing.‏

כתיבת תגובה

דואר אלקטרוני לא יוצג