ענישה פיזית בבית הספר

אליעזר יריב מעביר סדנא על ענישה פיזית לקבוצת מורים בבוטסאונה שבאפריקה

בשנים האחרונות נתפסו לא מעט מטפלות במעונות כשהן מטלטלות, דוחפות ולעתים מכות פעוטות כדי שיתנהגו בשקט ולא יפריעו. זו תופעה חמורה, פלילית, שהגבירה את הלחץ הציבורי של הורים בישראל להעביר את המעונות לאחריות של משרד החינוך. בכך ישתפר הפיקוח על עבודת המטפלות והגננות והן יקבלו הכשרה כיצד להעניק חינוך איכותי לפעוטות.

על אף שענישה גופנית (corporal punishment) נאסרה במדינת ישראל, נתקלתי בה לפני 15 שנים כשנתתי השתלמות בבית ספר יסודי במגזר הערבי. המנהלת ספרה ששלושה מורים וותיקים בצוות שלה, כולם גברים, עדיין נוהגים להעניש במכות את תלמידיהם. היא שוחחה אתם והם הסבירו לה שזו השיטה החינוכית שמוכרת להם והם לא מתכוונים לחדול מהשימוש בה עד שיפרשו לגמלאות. לדבריה, היא נמנעה מהגשת תלונה במשטרה מחשש שאותם מורים יסיתו את ההורים כדי שיפנו לפיקוח ויביאו לפיטוריה.

לפני ארבע שנים נשלחתי עם גיל חדש (כיום ראש מחלקת החינוך בשדרות) לבוטסואנה. העברנו שם סדנא בת שבועיים למנהלי בתי ספר. לאחר שסיימתי באחד המפגשים להציג שיטות לטיפול בבעיות משמעת שאלה אחת המשתתפות כיצד ניתן להתמודד עם הורים שמכים את ילדיהם ומה דעתי על הפרקטיקה שנהוגה בבתי הספר להצליף בתלמידים הסוררים. אכן בעיה. חינוך ילדים במשפחות המקומיות קשוח והגישה הזו אומצה גם בבתי ספר. למרות שההצלפה מותרת בבית הספר היסודי, היא נמשכת גם בחטיבת הביניים ובתיכון. כל המנהלים אמרו שהם מתנגדים לשיטה הזו וגם מבקשים מההורים להימנע מחינוך נוקשה ואלים.

ומה דעת משרד החינוך של בוטסואנה? במאמציו לצמצם את התופעה הולך משרד החינוך בין הטיפות ואינו מעז להתעמת עם ציבור ההורים. דעת הקהל בעניין זה תומכת בחינוך קשוח ורבים סבורים שמערכת החינוך 'מקלקלת' את הילדים בגישתה הרופסת. משום כך חוזר מנכ"ל אינו שולל את ההצלפה אבל מציג סדרה של מגבלות חמורות שמקשות על השימוש בענישה הזו – אורך המקל יהיה כמטר, קוטרו לא יעלה על סנטימטר אחד והרשות להשתמש בו נתונה למנהלי בתי הספר בלבד. בנים יוצלפו באחוריהם בתנוחת כריעה ואילו בנות יוכו על ידן, אך רק ביד הלא דומיננטית על מנת שיוכלו לכתוב לאחר מכן. המינון המותר הוא שלוש הצלפות בכל ענישה, אבל במקרים מיוחדים ובאישור הפיקוח ניתן להצליף חמש פעמים. מזעזע.

ענישה גופנית נאסרה ב 128 מדינות, אבל היא עדיין רווחת בארצות רבות. במחקר שנערך בבוטסואנה, אתיופיה, הודו, ניגריה, פרו ווייטנאם התברר כמה השיטות הקשוחות האלה משפיעות לרעה על נפשם ועל הישגים הלימודיים של הילדים. אני מאמין שכמו שביטלו באנגליה לפני ששים שנה ענישה באמצעות הצלפה על הידיים, כך יקרה גם בבוטסואנה ובשאר המדינות. במוקדם או במאוחר.